Jag först tog steget och började egen liten sportskor (sneaker) butik när jag var i min tidiga tjugoårsåldern. I ärlighetens namn hade jag ingen aning vad jag gjorde, och endast min passion för sneakers höll verksamheten från att gå under inom det första året. Jag gick inte till universitet och hade ingen erfarenhet, men drevs rent av min passion till cirka sneakers och exklusiva produkter till andra – till stor del hoppas att vara ett stort namn i scenen. Nu, mitt företag har nu vuxit till flera butiker runt om i landet, och jag kommer nu att gräva djupare i hur jag lyckats expandera mitt företag använder det bästa råd fick jag tillåter mig att göra så.
-
öka dina produkter och tjänster till befintliga kunder
Visserligen hade jag tunnelseende när jag startade mitt företag. Jag var enbart inriktad på att tillhandahålla sneakers och inget mer. Men, som jag börjat märka mitt företag att växa, och siffrorna blev plötsligt viktigare att tillåta mig att fortsätta och blomstra, jag fick rådet av en vän att diversifiera. Sneakers är en del av den breda modescenen, så det var ett logiskt drag till in kläder och tillbehör. Tillhandahåller sådana produkter också krävs mycket mindre lagring och hylla utrymme än skodon, och hade en stilig vinstmarginal att starta. Outfit samordning är mycket viktigt att många kunder inom industrin, och jag var förvånad över hur väl kläder som matchade sneakers säljs.
-
Använd nya säljkanaler
De ständiga förbättringarna till internet när det gäller hastighet, distribution och upptag har fört en helt ny marknad under det senaste decenniet. Konsult rådde mig att tegel och murbruk butiker var nu att göra ännu mer försäljning online än i butik, och detta har lett till nedläggningar av dessa butiker. Detta har dock inte hänt med mitt företag. Jag har valt att inte expandera alltför snabbt med fysiska butiker, men har fortfarande starkt fokuserat på online försäljning, speciellt utomlands. Vi fått förvånansvärt många order förfrågningar från utlandet via våra sociala mediakonton, och beslutade därför att acceptera försäljning genom denna metod också.
-
utnyttja tekniken för att öka konkurrenskraften
En annan stor bit av råd som jag hade fått från en konsult var att vara en ’förnyare’, när det gäller tekniska antagandet livscykel. Detta var i huvudsak att vara en av de första människorna att upptäcka tekniken och använda den. Vårt företag växte, började vi att anta en mer professionell, företagens attityd (vilket jag var mycket mot vid tidpunkten). Organisera möten blev jobbigt tills jag introducerades till möte schema programvara. Jag såldes omedelbart på detta och inom en kort tidsperiod, det hade lönat sig själv genom att förbättra verksamhetens produktivitet. Mindre tid att rumsbokning innebar mer tid att sätta våra beslut i praktiken, vilket tillåter oss att flytta snabbare än våra konkurrenter.
Som ett företag, skulle du hellre vara proaktiv och för att bo konkurrenskraftiga, snarare än reaktiv och sluta spela catch-up med dina konkurrenter. Har aldrig varit särskilt business-savvy, har jag personligen funnit det mycket användbart för att få råd från andra som är, såsom konsulter. Detta tillåter mig att fokusera på Mina styrkor, ännu utan att försumma mina svagheter. Medan varje företag är naturligtvis olika, jag tror att dessa 3 punkter kan ganska mycket tillämpas på ett företag av alla storlekar.